posted Jul 28, 2011, 3:13 AM by Enn Kirsman
- Rattasõiduks on vaja kahte – sõitjat ja sõidukorras ratast.
- Miks peaks täiskasvanud inimene tänaval jooksma või jalgrattaga sõitma, eriti kui tal on „positsioon“?
- Alles nüüd, mil massiline tervisesport oma vahenditega (tossud, plastsuusad, portatiivsed jalgrattad) on hõivanud tootjate tähelepanu uudistoodete realiseerimisvõimalustega, on hakatud ka uuesti jalgratast leiutama.
- Jalgrattasõidu harrastajad oskavad oma ala kiita.
- 1983. aastal oli Eestis 100 perekonna kohta 70 jalgratast, olime selle näitajaga 5. kohal Nõukogude Liidus. Neist 56% on täiskasvanute, 24% noorukite ja 20% kokkupandavad rattad.
- Tallinna ainsas majavalitsuse noorte jalgrattasektsioonis Õismäel on ametis ka mehaanik.
- Kergem kogukaal teeb sõidu kergemaks.
- Katsetest teame, et sõit pedaalimiskiirusega 60-70 p/m on optimaalse ülekande puhul kõige ökonoomsem. Enamasti sõidetakse aga kiirema pöörete arvuga, sest kes mõtleb võistluste ajal rahulikule sõidule!
- Et sõidetakse värskes õhus, lisandub karastav efekt, tuule ja päikese toime nahale.
- Jalgrattasõidust tekib rahustav väsimustunne, mille saavutamiseks tehakse mõningane hulk tööd.
- Sadula kõrguse määrab reegel: sadulas istudes ulatuvad mõlema jala varbad korraga maani.
- Tervisenõudlejail ei tarvitse püstiasendist madalamale laskuda.
- Pärast jalgratta sobitamist (loe: peale istaku ehk passatka, sealhulgas ka juhiku, ehk juhtraua seadistamist – loo autori märkus) tuleks ratas viia liiklusest vabale kõrvalisele teele ja abistaja õlast kinni hoides istuda sadulasse. Abistaja hoiab ühe käega juhiku keskelt, teise käe või puusaga toetab sadulat ja … las käia!
- Kohalt ära lükkama peab energiliselt, sest hoogsamal edasiliikumisel hakkab teid abistama vurri pöörlemise seadus.
- Sadula kõrguse meelde jätmiseks tehakse sadulatorule märge näiteks viiliga.
- Mäkketõusul või järsku kiirendust tehes tantsitakse sadulas.
- Pikema languse eel vahetatakse ülekanne suuremaks, sest pärast väikest lõdvestust antakse takka ka laskumisel.
- Kurvid ja langused läbi, tuleb jälle hakata tööd tegema.
- On teada, et suure kiirusega mäest laskumisel ainult esipidurit kasutades võib sõitja üle juhiku kukkuda.
- Kui tagasõitja satubki eessõitja tagarattasse, saab tasakaalu jälle kätte, kui juhikupöördega lüüa oma esiratas vastu eessõitja tagaratast.
- Vastupidiselt endisaegsele arvamusele jalgrattasõit edasiliikumise kiirusest tekkinud tuule sissehingamisega „kopse lõhki ei aja“.
- Ka kukutakse jalgrattaga sõites harva, põhiliselt hooletusest või ootamatu rattarikke tõttu.
- Üle kahe tunni järjest söömata sõites võib tekkida suhkrupuudusest veres selline väsimus, mis nõuab isegi rattalt mahatulekut.
- Jalgrattasõidul tuleb eriliselt hoolt pidada silmade ja jalgevahe eest.
- Hõõrdumisohtlikud kohad tuleb hoida kuivad, puhastades neid kölniveega või lahja kaaliumpermanganaadi lahusega.
- Marraskil kohti desinfitseeritakse briljantrohelisega, mis hästi kuivatab nahka, kuid kahjuks määrib pesu.
- Tervisesõitjaile kilometraaži osas ettekirjutusi ei tehta, aga päevikupidajad on leidnud end sõitnud olevat 2000-5000 km.
- III spordijärgu täitmisel on 20 km distantsil keskmine kiirus 31,5 km/t.
- Suvel võib sõita lühikeses spordidressis, käsivarred ja põlved paljad (hea moodus päevitada).
- Kui sõidetakse miinuskraadidega, siis tõmmatakse kingale peale sokk, veel parem vahariidest või kunstnahast pealsed (kamassid).
- Jalgrattasärkidele tehakse seljale, vahel ka rinnale 2-3 taskut toidu, joogipudeli, võtmete jne. jaoks.
- Spetsiaalsetel jalgrattapükstel on jalge vahel seemisnahkne vooderdus. Nende (rattapükste siis – loo autori märkus) alla või peale tõmmatakse külma ilmaga kitsad rinnuni ulatuvad retuusid.
- Pähe sobib suvel kerge nokkmüts, talvel tuttmüts.
- On soovitav särk haaknõeltega pükste külge kinnitada.
- Spordikoolides sõidetakse meie laiuskraadidel saalis talv läbi ja iga ilmaga.
- Juba on velotrenažööre müügilgi. Tragi mehhaanik teeb puki ise.
- Üldse, proovige aja peale kummi vahetada, see alla panna ja täis pumbata. Harjunul läheb selle peale 2-3 minutit, harjumatul viis korda kauem.
- Kuigi rallil on toitlustuspunktid, ei maksa seal väga aega viita. Sooja ilmaga kulub 100 km kestel kogu pudelitäis ja veel enamgi.
- Lausa mahla pudelisse panna ei soovitata, see võib hakata käärima, eriti õunamahl.
- Pärast sõitu on parim jook mineraalvesi „Boržomi“.
- Kuna triatlon näibki levivat ka meil, siis võiks Eesti sportlased kujuneda selle ala pioneerideks Nõukogude Liidus.
- Jalgrattasõidul on veel üks meeldiv omadus: jalgrattur saab tutvuda ümbritseva maastikuga.
- Kahepäevase matkaga saab täita NSV Liidu turisti märgi nõudeid. Märgi saab aasta vältel 5 päeva matkanu, kes on vähemalt 14. A. vana, sõitnud kokku vähemalt 150 km ja ööbinud väljas 2 korda.
- Ja et naistest üldiselt ei ole nii põhjalikku ratta hooldajat-parandajat, võiksid ka nende rattad olla lihtsama konstruktsiooniga.
- Reielihaseid ei suurenda väike ülekanne, peeglist on teil end igal juhul parem vaadata.
- Tallinnas mõni jalgrattureile määratud tee juba on.
- Nõukogude Liidu 53 jalgrattatehast toodavad aastas kuni 5 miljonit jalgratast kokku 70 nimetusega.
- Kokkupandavad jalgrattad on tegelikult harilikud jalgrattad.
- „Kama“ on lühem kui „Perm“.
|
|