UUDISED‎ > ‎

Mõtteteri Olaf Olmann’i raamatust „Jalgrattale“ (1988)

posted Jul 28, 2011, 3:13 AM by Enn Kirsman
  • Rattasõiduks on vaja kahte – sõitjat ja sõidukorras ratast. 
  • Miks peaks täiskasvanud inimene tänaval jooksma või jalgrattaga sõitma, eriti kui tal on „positsioon“? 
  • Alles nüüd, mil massiline tervisesport oma vahenditega (tossud, plastsuusad, portatiivsed jalgrattad) on hõivanud tootjate tähelepanu uudistoodete realiseerimisvõimalustega, on hakatud ka uuesti jalgratast leiutama. 
  • Jalgrattasõidu harrastajad oskavad oma ala kiita. 
  • 1983. aastal oli Eestis 100 perekonna kohta 70 jalgratast, olime selle näitajaga 5. kohal Nõukogude Liidus. Neist 56% on täiskasvanute, 24% noorukite ja 20% kokkupandavad rattad. 
  • Tallinna ainsas majavalitsuse noorte jalgrattasektsioonis Õismäel on ametis ka mehaanik. 
  • Kergem kogukaal teeb sõidu kergemaks. 
  • Katsetest teame, et sõit pedaalimiskiirusega 60-70 p/m on optimaalse ülekande puhul kõige ökonoomsem. Enamasti sõidetakse aga kiirema pöörete arvuga, sest kes mõtleb võistluste ajal rahulikule sõidule! 
  • Et sõidetakse värskes õhus, lisandub karastav efekt, tuule ja päikese toime nahale. 
  • Jalgrattasõidust tekib rahustav väsimustunne, mille saavutamiseks tehakse mõningane hulk tööd. 
  • Sadula kõrguse määrab reegel: sadulas istudes ulatuvad mõlema jala varbad korraga maani. 
  • Tervisenõudlejail ei tarvitse püstiasendist madalamale laskuda. 
  • Pärast jalgratta sobitamist (loe: peale istaku ehk passatka, sealhulgas ka juhiku, ehk juhtraua seadistamist – loo autori märkus) tuleks ratas viia liiklusest vabale kõrvalisele teele ja abistaja õlast kinni hoides istuda sadulasse. Abistaja hoiab ühe käega juhiku keskelt, teise käe või puusaga toetab sadulat ja … las käia! 
  • Kohalt ära lükkama peab energiliselt, sest hoogsamal edasiliikumisel hakkab teid abistama vurri pöörlemise seadus. 
  • Sadula kõrguse meelde jätmiseks tehakse sadulatorule märge näiteks viiliga. 
  • Mäkketõusul või järsku kiirendust tehes tantsitakse sadulas. 
  • Pikema languse eel vahetatakse ülekanne suuremaks, sest pärast väikest lõdvestust antakse takka ka laskumisel. 
  • Kurvid ja langused läbi, tuleb jälle hakata tööd tegema. 
  • On teada, et suure kiirusega mäest laskumisel ainult esipidurit kasutades võib sõitja üle juhiku kukkuda. 
  • Kui tagasõitja satubki eessõitja tagarattasse, saab tasakaalu jälle kätte, kui juhikupöördega lüüa oma esiratas vastu eessõitja tagaratast. 
  • Vastupidiselt endisaegsele arvamusele jalgrattasõit edasiliikumise kiirusest tekkinud tuule sissehingamisega „kopse lõhki ei aja“. 
  • Ka kukutakse jalgrattaga sõites harva, põhiliselt hooletusest või ootamatu rattarikke tõttu. 
  • Üle kahe tunni järjest söömata sõites võib tekkida suhkrupuudusest veres selline väsimus, mis nõuab isegi rattalt mahatulekut. 
  • Jalgrattasõidul tuleb eriliselt hoolt pidada silmade ja jalgevahe eest. 
  • Hõõrdumisohtlikud kohad tuleb hoida kuivad, puhastades neid kölniveega või lahja kaaliumpermanganaadi lahusega. 
  • Marraskil kohti desinfitseeritakse briljantrohelisega, mis hästi kuivatab nahka, kuid kahjuks määrib pesu. 
  • Tervisesõitjaile kilometraaži osas ettekirjutusi ei tehta, aga päevikupidajad on leidnud end sõitnud olevat 2000-5000 km. 
  • III spordijärgu täitmisel on 20 km distantsil keskmine kiirus 31,5 km/t. 
  • Suvel võib sõita lühikeses spordidressis, käsivarred ja põlved paljad (hea moodus päevitada). 
  • Kui sõidetakse miinuskraadidega, siis tõmmatakse kingale peale sokk, veel parem vahariidest või kunstnahast pealsed (kamassid). 
  • Jalgrattasärkidele tehakse seljale, vahel ka rinnale 2-3 taskut toidu, joogipudeli, võtmete jne. jaoks. 
  • Spetsiaalsetel jalgrattapükstel on jalge vahel seemisnahkne vooderdus. Nende (rattapükste siis – loo autori märkus) alla või peale tõmmatakse külma ilmaga kitsad rinnuni ulatuvad retuusid. 
  • Pähe sobib suvel kerge nokkmüts, talvel tuttmüts. 
  • On soovitav särk haaknõeltega pükste külge kinnitada. 
  • Spordikoolides sõidetakse meie laiuskraadidel saalis talv läbi ja iga ilmaga. 
  • Juba on velotrenažööre müügilgi. Tragi mehhaanik teeb puki ise. 
  • Üldse, proovige aja peale kummi vahetada, see alla panna ja täis pumbata. Harjunul läheb selle peale 2-3 minutit, harjumatul viis korda kauem. 
  • Kuigi rallil on toitlustuspunktid, ei maksa seal väga aega viita. Sooja ilmaga kulub 100 km kestel kogu pudelitäis ja veel enamgi. 
  • Lausa mahla pudelisse panna ei soovitata, see võib hakata käärima, eriti õunamahl. 
  • Pärast sõitu on parim jook mineraalvesi „Boržomi“. 
  • Kuna triatlon näibki levivat ka meil, siis võiks Eesti sportlased kujuneda selle ala pioneerideks Nõukogude Liidus. 
  • Jalgrattasõidul on veel üks meeldiv omadus: jalgrattur saab tutvuda ümbritseva maastikuga. 
  • Kahepäevase matkaga saab täita NSV Liidu turisti märgi nõudeid. Märgi saab aasta vältel 5 päeva matkanu, kes on vähemalt 14. A. vana, sõitnud kokku vähemalt 150 km ja ööbinud väljas 2 korda. 
  • Ja et naistest üldiselt ei ole nii põhjalikku ratta hooldajat-parandajat, võiksid ka nende rattad olla lihtsama konstruktsiooniga. 
  • Reielihaseid ei suurenda väike ülekanne, peeglist on teil end igal juhul parem vaadata. 
  • Tallinnas mõni jalgrattureile määratud tee juba on. 
  • Nõukogude Liidu 53 jalgrattatehast toodavad aastas kuni 5 miljonit jalgratast kokku 70 nimetusega. 
  • Kokkupandavad jalgrattad on tegelikult harilikud jalgrattad. 
  • „Kama“ on lühem kui „Perm“.

Comments